Tuesday, September 30, 2008

Perutusan Amir Kampus Sempena Aidilfitri 1429H


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani…


Segala Puji Bagi Allah, Selawat Dan Salam Ke Atas Nabi Junjungan Besar, Muhammmad SAW, Para Sahabat Baginda dan Kepada Para Mujahid Serta Mereka Yang Masih Berjuang Dalam Menjaga Agama Suci Ini Iaitu Al-Islam.


Di kesempatan ini, saya selaku Amir Kampus bagi Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) yang mewakili seluruh pimpinan dengan ini mengucapkan Selamat Hari Raya Idulfitri kepada sahabat siswa-siswi di KUIS serta pihak pentadbiran yang di ketuai oleh YBhg. Dato’ Mohd Adanan Isman selaku Rektor, sahabat seperjuangan di dalam kampus serta setiap IPT tempatan, kepada pimpinan PKPIM Pusat di ketuai oleh Saudara Hilmi selaku Presiden dan kepada seluruh muslumin dan muslimat.


Senja Ramadhan kembali setelah fajar Syawal menjelma, itu member petanda bahawa tetamu Allah yang mulia yakni Bulan Ramadhan Al-Mubarak telah meninggalkan kita setelah 30hari bersama. Ingin saya membawa pembaca mengimbas kembali semala menjalankan ibadah di bulan Ramadhan, kita diberikan kepercayaan oleh Allah SWT iaitu Puasa. Puasa merupakan amanah antara diri kita dengan sang pencipta dimana jika kita melakukan pecah amanah tiada siapa yang boleh membuktikan kecuali mereka yang melihat sendiri sesiapa yang makan di siang hari.


Bagitulah disiplin yang Allah SWT hendak mengajar kita supaya memainkan peranan sebagai seorang hamba yang bertaqwa sebagai mana firman Allah didalam surah Al-Baqarah yang bermaksud : “ Wahai oorang-orang yang beriman ,di WAJIBkan ke atas kamu berpuasa, sebagaimana yang telah di fardhukan kepada mereka yang terdahulu supaya kamu bertaqwa.


Setelah bertungkus-lumus sepanjang didalam Akademi Ramadhan ini maka lahirlah “finalis-finalis” yang telah berjaya bertahan sampai ke hari ke 30(selepas waktu Maghrib 29hb) dimana hari ini lah yang halangannya agak mencabar kerana sudah hamper dengan Syawal, adakah kita pergi sembahyang Tarawikh seperti sediakala atau “ponteng” semata-mata persiapan hari raya. Wallahua’lam, hanya kita sendiri yang dapat menilainya.


Alhamdulillah 1 Syawal telah menjelma, maka semua ummat Islam bergembira meyambutnya dengan beramah mesra dengan ahli keluarga dan jiran tetangga dengan menjamu pelbagai juadah yang enak-enak dan beraneka rasa ada juga yang memperagakan pakaian yang berwarna-warni dan bermacam-macam fesyen. Adakah itu maksud sebenar Aidilfitri?


Aidilfitri adalah hari kembali kita kepada fitrah suci dari dosa-dosa dan Allah SWT meraikan hambanya setelah sebulan berpuasa sebagaimana baginda bersabda yang bermaksud, bagi ummatku ada dua kegembiraan, pertamanya sewaktu berbuka dan semasa menyambut hari raya serta semasa mengadap tuhannya. Selain kita bersuka ria menyambut hari raya, kita mesti juga berasa senang hati untuk sentiasa beribadat kepada Allah dengan meyerah diri kepada nya seperti manjauhi penyakit-penyakit hati seperti hasad dengki, riya’ dan sewaku dengannya.


Sebagai akhirnya marilah sama-sama kita beristigfar,bertasbih dan bertakbir di hari dan bulan yang mulia ini disamping bergembira dengan menjamu selera dan beramah mesra bersama sahabat handai supaya kita tidak kembali seperti sediakala sebelum datangnya Ramadhan.


Kepada sahabat PKPIM KUIS, jari disusun ampun dipinta saya doa kan anda bergembira bersama keluarga dan hati antum sentiasa membara dengan semangat juang kerana Islam.Segala yang baik itu datangnya daripada Allah dan yang buruk itu datangnya daripada saya sendiri yang tidak lekang dengan pelbagai kelemahan…..Salam Syawal..


Wallahhua’lam…


MOHD SYAHIRAN BIN MUHAMMAD,


Amir Kampus

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia,

Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (PKPIM-KUIS).

Akhbar Online

IPT Tempatan

  •  

    Copyright 2008 All Rights Reserved Revolution Two Church theme by Brian Gardner Converted into Blogger Template by Bloganol dot com